Henri Cartier Bresson
De Franse fotograaf Henri Cartier-Bresson leefde van 22 augustus 1908 tot 03 augustus 2004. Vanaf een leeftijd van 22 jaar wilde hij ‘het leven vastleggen’ middels de fotografie. Na de tweede wereldoorlog richtte hij samen met meerdere fotografen, waaronder met de bekende Hongaars-Amerikaanse fotograaf Robert Capa van Joodse komaf, het coöperatief Magnum foto’s op. Begin jaren ‘80 verwierf Bresson de Hasselbad Award, nadat er onder andere in de Verenigde Staten meerdere exposities in retrospectief waren gehouden. Bresson was getrouwd met de Belgische fotografe Martine Franck, zij richtte in 2003 de ‘Fondation Henri Cartier-Bresson’ op, dat tot de dag van vandaag in Parijs toegankelijk is en ik graag binnenkort wil bezoeken.
Toen Henri Cartier-Bresson vanaf 1932 met zijn Leica werkte, was dat een nieuw soort ‘compactcamera’ met een scherp objectief en 35 mm film. In die tijd waren de camera’s veel groter. Bresson werkte met een 35 mm objectief voor de Leica M camera. De geschiedenis van Leica objectieven gaat meer dan 150 jaar terug in de tijd en vertelt een verhaal over innovatief design, precisie werk zonder compromis en buitengewone kwaliteit. Het is een verhaal over meesterlijke en legendarische objectieven die bekend staan als de beste ter wereld. Dit geldt in het bijzonder voor de Leica M-objectieven. Meer informatie over Leica op volgende pagina’s.
Henri Cartier-Bresson koos portretten uit vele duizenden negatieven die hij in ruim een halve eeuw maakte. De vroegste beelden dateren van zijn reizen naar Mexico in 1934. Verder maakte hij reizen naar de Verenigde Staten en zelfs naar de Sovjet Unie en India. In december 1948 reisde Henri Cartier-Bresson naar China op vraag van het magazine Life. Hij bleef er tien maanden en legde er enkele van de meest spectaculaire momenten uit de geschiedenis van China vast. De ‘beeldverhalen’ die hij regelmatig naar Magnum en Life stuurde, speelden een sleutelrol in het begrip dat westerlingen kregen van de Chinese politieke gebeurtenissen. Veel van deze beelden behoren tot de belangrijkste foto’s in Cartier-Bressons oeuvre; zijn empathie met de bevolking en zijn verantwoordelijkheidsgevoel als getuige maken ze tot een belangrijk onderdeel van zijn nalatenschap. Als kunstenaar en journalist ontmoette en fotografeerde Cartier-Bresson ’s werelds meest vooraanstaande kunstenaars, schrijvers en politici. Cartier-Bresson fotografeerde zowel zeer bekende gezichten als anonieme mannen en vrouwen die hij onderweg tegenkwam. Zijn portretten vormen een verslag van de 20e eeuw. Het werk van Cartier-Bresson is voor veel fotografen nog immer een bron van inspiratie.