De ambivalentie over Vliegveld Lelystad blijft voortbestaan. Vanzelfsprekend wordt er gesteggeld over geluidshinder en milieuaspecten. Maar persoonlijk denk ik dat we anno 2024, dit vliegveld nog wel eens hard nodig zullen hebben, ook met oog op de beoogde krimp van het aantal vluchten via Schiphol. Lees ook: Vliegveld Lelystad bij uitstek geschikt als militair vliegveld.
De Tweede Kamer heeft eerder besloten dat Lelystad Airport definitief niet zal worden geopend voor commerciële vluchten. Dit besluit is genomen door een motie van de Partij voor de Dieren, gesteund door andere linkse partijen, alsook NSC, CDA, en BBB. De belangrijkste redenen voor dit besluit zijn zorgen over het klimaat, de volksgezondheid en de beperkte stikstofruimte.
Deze beslissing volgt op jarenlange discussie en vertragingen. Lelystad Airport werd oorspronkelijk gepland als overloopluchthaven voor Schiphol, met de bedoeling vakantievluchten over te nemen om Schiphol te ontlasten. Ondanks grote investeringen en voorbereidingen is er steeds minder maatschappelijk en politiek draagvlak voor de groei van de luchtvaartsector.
Bovendien hebben omwonenden en milieuorganisaties herhaaldelijk bezwaar gemaakt vanwege geluidsoverlast en mogelijke schade aan de natuur, wat ook bijdroeg aan het huidige besluit om de luchthaven niet te openen voor commerciële doeleinden. Elders op mijn website nog een aardige foto van de luchthaven.