Robert Frank was een invloedrijke Zwitsers-Amerikaanse fotograaf en filmmaker, vooral bekend om zijn baanbrekende fotoboek The Americans, gepubliceerd in 1958. Dit boek, dat als een van de belangrijkste fotoboeken van de twintigste eeuw wordt beschouwd, liet het Amerikaanse leven zien vanuit een rauw en persoonlijk perspectief. Het gaf een intieme, niet-idealiserende kijk op de samenleving, waarbij hij thema’s van vervreemding, armoede, raciale spanningen en de complexiteit van de Amerikaanse cultuur op een indringende manier vastlegde.
Zijn fotografie werd gekenmerkt door een losse, bijna snapshot-achtige stijl die destijds controversieel was, maar uiteindelijk een nieuwe richting voor documentaire- en straatfotografie aangaf. Frank’s werk had een grote invloed op generaties fotografen na hem, waaronder namen als Garry Winogrand en Lee Friedlander.
Frank fotografeerde met een Leica-camera, wat hem in staat stelde om discreet en snel te werken. Zijn keuze voor Leica was geen verrassing; de compactheid en het geruisloze karakter van Leica-camera’s maakten ze ideaal voor straatfotografie, vooral voor iemand zoals Frank die juist op zoek was naar spontane momenten. Zijn boek The Americans is voor een groot deel met een Leica geschoten, wat het boek een unieke stijl gaf die past bij de intieme en informele sfeer die hij wilde bereiken. In Wenen is een permanente expositie aan Frank gewijd, alwaar ook de door hem gebruikte Leica 3 met een 50mm objectief is.
Als bewonderaar van Leica en iemand die regelmatig met straatfotografie bezig is, vind ik veel waarde in de manier waarop Frank zijn onderwerpen benaderde en de rol die de Leica-camera speelde in zijn werk. Zijn visie en technische keuzes blijven een inspiratiebron voor veel straatfotografen wereldwijd.