Wil je kunnen genieten van een mooi uitzicht, bijvoorbeeld van de skyline van Rotterdam, dan is een bezoek aan de Euromast meer dan de moeite waard.
De Euromast is een iconisch bouwwerk in Rotterdam. Het werd in 1960 voltooid als onderdeel van de Floriade, een wereldtuinbouwtentoonstelling, en was oorspronkelijk 101 meter hoog. Om concurrentie te voorkomen met de toenmalige nieuwere gebouwen in de stad, werd de toren in 1970 uitgebreid met een Space Tower, waardoor de totale hoogte nu 185 meter bedraagt. Het biedt een prachtig panoramisch uitzicht over Rotterdam en omgeving. De Euromast is niet alleen een populaire toeristische attractie, maar ook een symbool van de wederopbouw van Rotterdam na de Tweede Wereldoorlog. Bezoekers kunnen ook dineren in het restaurant of zelfs overnachten in een van de suites bovenin de toren.
De wederopbouw van Rotterdam is bijzonder vanwege de snelheid, visie, en schaal waarop de stad werd herbouwd na de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog. Op 14 mei 1940 werd het centrum van Rotterdam bijna volledig verwoest door een Duits bombardement, waarbij een groot deel van de stad in puin werd gelegd en ongeveer 80.000 mensen dakloos raakten. In plaats van de stad in haar oude staat te herstellen, kozen de stadsplanners ervoor om een moderne stad te creëren, wat een vooruitstrevende en gedurfde beslissing was.
Enkele bijzondere aspecten van de wederopbouw zijn:
1. Modernistisch Stadsontwerp: Rotterdam koos voor een modernistisch en functioneel ontwerp in plaats van het traditionele. Dit leidde tot brede straten, open ruimtes en moderne architectuur, die destijds zeer vooruitstrevend waren. Het idee was om een efficiënte en toekomstgerichte stad te bouwen die ruimte bood voor verkeer en economische groei.
2. Experimentele Architectuur: De wederopbouw bood ruimte voor architectonische experimenten. Hierdoor kreeg Rotterdam een zeer divers stadsbeeld, met veel moderne gebouwen zoals het Groothandelsgebouw, de Lijnbaan (de eerste autovrije winkelstraat in Europa), en later iconische bouwwerken zoals de Kubuswoningen en de Markthal.
3. Snelheid en Efficiëntie: De wederopbouw begon vrijwel direct na de oorlog en werd in een relatief korte tijd uitgevoerd. Dit was mogelijk door een sterke focus op planning en de inzet van de hele stadsgemeenschap.
4. Economie en Handel: Rotterdam is de grootste havenstad van Europa, en de wederopbouw richtte zich ook sterk op het herstel en de verdere ontwikkeling van de haven en het handelsnetwerk. Dit maakte van Rotterdam weer snel een belangrijk economisch knooppunt.
5. Collectieve Identiteit: De wederopbouw heeft bijgedragen aan een sterke collectieve identiteit van de Rotterdammers. De slogan “Sterker door strijd” (uit het stadswapen) werd een symbool van de vastberadenheid en het doorzettingsvermogen van de stad en haar inwoners.
Door deze wederopbouw heeft Rotterdam een unieke stedelijke identiteit gekregen, die wordt gekenmerkt door innovatie, diversiteit en een voortdurende vernieuwing. De stad is hierdoor een toonbeeld van moderne stadsontwikkeling en architectuur geworden.